Tietoa

Tutkimusten mukaan tupakoinnin vähentäminen on paras keino pysyvään elämänmuutokseen ja lopettamiseen. Jos tupakointia vähentää vähitellen, ovat vieroitusoireet myös lievempiä. Vaikka luja tahto auttaa monien ongelmien yli, kannattaa varautua erilaisiin riippuvuusoireisiin.  

Tunnista vieroitusoireet

Tupakoinnin lopettamiseen liittyvät vieroitusoireet on hyvä tunnistaa, jotta ei anna niiden hallita käyttäytymistä. Vieroitusoireet ovat merkki siitä, että elimistö reagoi nikotiiniriippuvuuteen ja koettaa sopeutua uuteen tilanteeseen. Oireet kestävät oman aikansa älä anna niille valtaa mielessäsi.  

Kun nikotiini häviää elimistöstä, keho alkaa oireilla. Oireet ovat eri ihmisillä erilaisia: myös niiden kesto ja määrä vaihtelevat. Pahin vaihe kestää keskimäärin joitakin viikkoja. Yleensä oireet ovat voimakkaimmillaan ensimmäisen viikon aikana ja laantuvat sitten hiljalleen. Useimmat tupakoitsijat kertovat kärsivänsä vieroitusoireita vähentämisen tai lopettamisen yhteydessä, mutta pieni osa selviää koko prosessista ilman mitään merkittäviä oireita.

Yleisimpiä vieroitusoireita ovat:

  • tupakanhimo
  • levottomuus
  • ärtyisyys
  • kärsimättömyys
  • keskittymisvaikeudet
  • univaikeudet
  • päänsärky
  • makeanhimo ja ruokahalun lisääntyminen

Tiesitkö, että kahvin juominen voi pahentaa vieroitusoireita, koska kofeiini poistuu elimistöstä hitaammin tupakoinnin lopettamisen jälkeen?

Lähteet: Hengitysliitto ry, Stumppi.fi

Lopettamisen hyödyt & tupakoinnin riskit

Tupakoinnin vähentämisellä on välittömiä terveysvaikutuksia, kuten verenpaineen ja sykkeen laskeminen. Useat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että tupakoinnin vähentäminen parantaa tuntuvasti mahdollisuuksiasi päästä kokonaan irti tupakasta sitten, kun olet siihen valmis.

Lopettamisesta seuraavat muutoksetKuinka pian lopettamisen jälkeen muutos tapahtuu
Hiilimonoksidi on hävinnyt elimistöstä 1 vrk
Nikotiini on hävinnyt elimistöstä  2 vrk
Haju- ja makuaisti alkavat parantua   muutaman päivän sisällä
Yskä ja limannousu lievittyvät    12 kk
Keuhkojen toiminta paranee merkittävästi   23 kk
Sydäninfarktiin sairastumisen riski puolittuu    1 vuosi
Aivohalvauksen riski vähenee tupakoimattomien tasolle   515 vuotta
Keuhkosyövän vaara puolittuu    10 vuotta

Tupakoinnin vaikutukset terveyteen ovat kiistattomia. Tutkimusten mukaan vaikutukset terveyteen ovat laaja-alaisia ja nopeita. Tupakointi heikentää terveyttä jo lyhyen käytön aikana.  

Ulkonäkö

Tupakointi muuttaa ulkonäköä, erityisesti iho alkaa vanheta nopeammin. Tupakoijan iho on usein harmaa ja kalpea. Tupakan sisältämä terva myös värjää hampaita ja käsiä keltaisiksi. Toisinaan tupakointi myös pahentaa aknea.  

Terveys

Tupakka sisältää yli 40 syöpää aiheuttavaa ainetta ja aiheuttaa monenlaisia sairauksia jo paljon ennen vakavampaa sairastumista. Erityisesti verenkiertoon ja hengityselimistöön kohdistuu painetta ja niihin liittyvät oireet ovat hyvin yleisiä: yskä, limaisuus, hengenahdistukset ja verenkiertohäiriöt. Suusairaudet ja hampaiden sairaudet ovat myös yleisiä. 

Sosiaalisuus

Tupakanhajuinen hengitys ja tupakan savun tuoksu vaatteissa ja hiuksissa voi aiheuttaa epämieluisia tunteita sosiaalisessa kanssakäynnissä. 

Lähteet: Hengitysliitto ry, Stumppi.fi

Lopettamisohjelma

Tupakoinnin lopettamisen tai vähentämisen yhteydessä tulet varmasti huomaamaan, että tupakointiin liittyy fyysisen nikotiiniriippuvuuden lisäksi myös muita riippuvuuksia. Tupakalla käyminen on tapa ja tupakalle lähdetään usein rentoutumaan ja rauhoittumaan. Muista, että hyvän olon tunne johtuu nikotiinista, josta olet riippuvainen. Hyvän olon tavoittelu johtaa tapaan käydä tupakalla. Riippuvuus on ennen kaikkea fyysistä, mutta johtaa sitä kautta myös psyykkiseen ja sosiaaliseen riippuvuuteen.

Neljä askelta onnistumiseen

1. Päätä lopettamispäivä ja kerro päätöksestäsi

Mitä paremmin valmistaudut tupakoinnin lopettamiseen, sitä todennäköisemmin onnistut. Lopettamispäivä kannattaa päättää etukäteen ajankohtaan, johon ei liity ylimääräistä stressiä.
Kirjallinen sitoumus lopettamisesta ja päätöksestä kertominen lisäävät onnistumisen todennäköisyyttä, kuten myös lähipiiristä valittu innostava tukihenkilö. Tupakointivälineet kannattaa hävittää lopettamispäivää edeltävänä iltana, jotta takaporttia ei jää.

2. Kysy tupakoinnin lopettamisesta apteekista

Apteekin henkilökunta neuvoo tupakoinnin lopettamisessa. Ammattilaiset apu lisää tutkitusti onnistumisen todennäköisyyttä. Farmaseutti auttaa sinua valitsemaan sopivat nikotiinikorvaushoitotuotteet sekä annostelun riskitilanteiden varalle esim. Fagerströmin testin avulla.

3. Varaudu riskitilanteisiin ja vieroitusoireisiin

Riskitilanteisiin ja vieroitusoireisiin varautuminen edesauttaa onnistumista. Voit esimerkiksi miettiä etukäteen, miten toimit tiukan paikan tullen. Yksi hyvä tapa on pitää nikotiinipurukumi helposti saatavilla, jotta apu on lähellä. Pidä itsesi liikkeessä ja hanki muuta ajateltavaa kuin tupakka.

4. Palkitse itsesi onnistumisesta

Jokainen kerta, kun pääset yli tupakanhimosta sytyttämättä savuketta, on onnistuminen. Voit kertoa yksittäisestä onnistumisesta myös muille. Pienistäkin onnistumisista kannattaa nauttia ja palkita itsensä. Onnistuminen on helpompaa, kun ei yritä haukata liian suurta palaa kerralla. Voit asettaa aluksi lyhyen aikavälin tavoitteita, ja palkita itsesi ensi viikon savuttomuudesta, sitten kahdesta viikosta, kuukaudesta jne.