Helppo neljän kohdan lopettamisohjelma

1. Päätä lopettamispäivä ja kerro päätöksestäsi

  • Mitä paremmin valmistaudut tupakoinnin lopettamiseen, sitä todennäköisemmin onnistut.
  • Lopettamispäivä kannattaa päättää etukäteen ajankohtaan, johon ei liity ylimääräistä stressiä.
  • Kirjallinen sitoumus lopettamisesta ja päätöksestä kertominen lisäävät onnistumisen todennäköisyyttä, kuten myös lähipiiristä valittu innostava tukihenkilö.
  • Tupakointivälineet kannattaa hävittää lopettamispäivää edeltävänä iltana, jotta takaporttia ei jää.

2. Kysy tupakoinnin lopettamisesta apteekista

  • Apteekin henkilökunta neuvoo tupakoinnin lopettamisessa. Ammattilaisen apu lisää tutkitusti onnistumisen todennäköisyyttä.
  • Farmaseutti auttaa sinua valitsemaan sopivat nikotiinikorvaushoitotuotteet sekä annostelun riskitilanteiden varalle esim. Fagerströmin testin avulla.

3. Varaudu riskitilanteisiin ja vieroitusoireisiin

  • Riskitilanteisiin ja vieroitusoireisiin varautuminen edesauttaa onnistumista. Voit esimerkiksi miettiä etukäteen, miten toimit tiukan paikan tullen.
  • Yksi hyvä tapa on pitää nikotiinipurukumi helposti saatavilla, jotta apu on lähellä.
  • Pidä itsesi liikkeessä ja hanki muuta ajateltavaa kuin tupakka.

4. Palkitse itsesi onnistumisesta

  • Jokainen kerta, kun pääset yli tupakanhimosta sytyttämättä savuketta, on onnistuminen. Voit kertoa yksittäisestä onnistumisesta myös muille.
  • Pienistäkin onnistumisista kannattaa nauttia ja palkita itsensä.
  • Onnistuminen on helpompaa, kun ei yritä haukata liian suurta palaa kerralla. Voit asettaa aluksi lyhyen aikavälin tavoitteita, ja palkita itsesi ensi viikon savuttomuudesta, sitten kahdesta viikosta, kuukaudesta jne.

Lopettamisohjelma pähkinänkuoressa

  • Päätä lopettamispäivä ja kerro päätöksestäsi 
  • Kysy neuvoa apteekista
  • Varaudu riskitilanteisiin ja vieroitusoireisiin
  • Palkitse itsesi onnistumisesta

Neuvoa ja apua

Kysy neuvoa Hengitysliiton maksuttomasta puhelimesta 0800 148 484 (arkisin klo 13-18) tai stumppi.fi.